Pazarlama Nedir ?
Pazarlama Nedir ?
"Pazarlama,
kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri
gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin
geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına
ilişkin planlama ve uygulama sürecidir." Malların üretim yerlerinden
satış yerlerine hareketini sağlayan faaliyetler pazarlama içinde
düşünülür. Üretim ve pazarlama faaliyetlerini birlikte yürüten bir
işletmede bu faaliyetler şöyle sıralanır;
- Belirli mallar için potansiyel pazarı belirlemek.
- İşletmenin üretim kapasitesinin verimli biçimde kullanılmasını sağlayacak talebi yaratmak.
- Elverişli bir dagitim sistemi kurup uygulamak.
Yukarıdaki tanımların sonucunda ulaşılanlar ise;
- Pazarlama beşeri faaliyetleri kapsar.
- İhtiyaçların ve isteklerin doyurulmasına yöneliktir.
- Değişim yoluyla bu faaliyet amacına ulaşır.
Pazarlama, toplumun ve bireyin sosyo-psikolojik yapılarını ilgili bilim
dallarından yararlanarak inceleyen ve onların gerçek tutum ve
davranışlarını öğrenmeye çalışan, mal ve hizmetlerin tüketicilere
ulaştırılmasında kullanılan yöntemlerden de yararlanarak tüketicilerin
istek ve ihtiyaçlarına uygun pazarlama uygulamalarının bulunmasını
sağlayan bir faaliyettir. Ayrıca pazarlama, yerel, bölgesel ve ulusal
pazarların birbirine bağlanmasında rol oynayan faktörlere ilgi
gösterir...
Pazarlama kavramının temelini değişim süreci (prosesi) teşkil
etmektedir. Sözlük tanımı olarak, pazarlama " iki veya daha fazla taraf
arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir" şeklinde
tanımlanmaktadır. Pazarlama aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi
üreticilerle tüketiciler arasında yer alan bir ara-yüzey fonksiyonu
olarak değerlendirilebilir.Bir ara-yüzey fonksiyonu olarak pazarlama
faaliyetlerinin amacı tüketici ihtiyaç ve isteklerine uygun mal ve
hizmetlerin, arzu edilen zaman ve mekanda uygun bir fiyatla tüketiciye
ulaştırılmasıdır. Ancak, pazarlama bağlamında, değişim olayının
gerçekleşebilmesi için belirli şartların mevcut olması gerekmektedir.
Buna göre, pazarlama bağlamında bir değişimden bahsedebilmek için,
belirli bir ödeme gücüne sahip kişilerin, kendi hür iradeleri ile bir
fayda beklentisi içinde (pazarda) diğer kişilerle mal veya hizmet
mübadelesine girmesi gerekmektedir. Baskı altında gerçekleşen veya
taraflardan birinin karşı tarafa önerebileceği bir değer ifade eden bir
şeye sahip olmaması durumunda değişim sürecinden bahsetmek mümkün
olmayacaktır.
Pazarlama Karması(Bileşenleri)
Pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi esnasında bir pazarlama
yöneticisinin üzerinde karar vermek zorunda olduğu temel değişkenlere
pazarlama bileşenleri veya pazarlama karması adı verilmektedir.
Pazarlama karması ürünler için dört tanedir: mamul, fiyat, tutundurma ve
dağıtım. Ancak hizmetlerin pazarlanmasında ise bu dört pazarlama
bileşeni yetersiz kaldığından üç tane daha ilave edilerek 7’ye
çıkarılarak genişletilmiş pazarlama karması (süreçler,insanlar,fiziksel
kanıt) ismi verilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder